Husna Hassan
refresh profile linkies




Assalammulaikum and Hi there ! Welcome to my unprivate diary. Wish your day fine as you hope. Husna here ! Nice to meet you. Do follow me later I will follow you back. Be nice here ! Just respect me if you want me to respect you back :)
Hate my blog ? I DON'T CARE !


TUNANG
KAHWIN
SAVING RM10,000
BERAT 60KG
KERETA



Kehilangan........

     


Kehilangan... Tajuk paling aku takut sangat-sangat. Nak bercerita nak berceloteh benda ni, confirm-confirm akan flashback apa yang jadi dan apa yg pernah terjadi. Berat nak hadap tapi apa boleh buat, life must go on. Sampai bila nak murung ? Sampai bila nak bersedih ? Sampai bila nak teruskan kehidupan dengan penuh rasa sebersalah ? Hidup mesti di teruskan. Lambat laun kita akan hadap benda ini jugak walaupun bukan sekarang tapi soon. Semua orang datang dan pergi tapi pemergian ke tempat abadi lah tempat paling di takuti. Pergi yang takkan kembali sampai bila-bila dan boleh bertemu hanya di Padang Mahsyar. 

    Dulu tengok orang lain hadap dan orang lain rasai. But now in this year, I'm face the same issued as them. 

    Ya ! Aku kehilangan seorang hamba Allah yg paling-paling-paling aku sayang dunia dan akhirat. Seseorang yang tiada ganti meskipun ada peladuk dua tiga serupa. Seseorang yang tak pernah mengeluh dengan kehidupan dia, yg tak pernah berkira dgn semua orang, yang tak pernah mengungkit apa yg diberi, yang tak pernah bercerita kesusahan yg dia hadap, yg tak pernah mengelak atau beri alasan untuk menolong, yg akan tetap berusaha utk bahagiakan semua org. Ya ! Dia ayah aku. Semoga ayah ditempatkan dikalangan org yg beriman dan soleh.


    Ayah yg diberi nama Abu Hasan Bin Yaakub. Ayah aku sudah meninggal dunia baru sangat-sangat bulan puasa tahun 2023 bersamaan dengan 1444H. Ayah aku meninggal dlm bulan puasa, pada 8.4.2023 bersamaan dgn 17 Ramdhan 1444H pada hari Nuzul Al-quran. Hari dan bulan yang plg dicemburui oleh orang ramai. Semoga syurga buat Allahyarham Abu Hasan Bin Yaakub. 

    Sebelum ayah aku meninggal ada lah beberapa symptom yang arwah tunjuk dan ofcos melibatkan penyakit yg arwah hadap setelah sekian lama dia tanggung sorang-sorang. Ayah aku pergi sbb dia ada penyakit, kencing manis, gaut dan buah pinggang. Kalau dah sangkut dgn buah pinggang mmg sgt-sgt bahaya. Semoga ayah tenang di sana. 

    Ayah aku masuk wad 10 hari sebelum puasa sbb dia demam awalnya, lepastu kaki bengkak sangkut kencing manis sbb bacaan kencing manis dia mmg betul-betul out sampai doktor tak boleh nak baca, punya tinggi. Sebabnya dia demam masatu, dia tak tau nak buat apa so dia hentam sampai sebotol air 100 plus. Bila ajak ke klinik taknak. Katanya nanti lega lahh. So kami as keluarga malas nak memaksa sbb masatu dia tak sihat. 

    Dalam wad, kaki dia yg bengkak tu naik gelembung-gelembung dan terus pecah macam kita kena air bisa tu. Haa begitu lah. Sampai nampak isi merah dalam nyaa. Kita tengok pun ngilu rasa sakit sangat, apatah lagi empunya badan kan. Setelah 10 hari di wad, tiba masa untuk dia operate kaki dia yg bernanah di buku lali dan ini lah kali terakhir kami dgr dia cakap. Seminggu sebelum dia di operate, mak aku teman dia di hospital. Dan sebelum dia di tolak ke wad bedah, ayah aku ada ckp "nanti simpan susu (yg nurse hantar) tu, balik daripada bedah aku nak minum". So mak aku pun simpan untuk dia minum balik nanti. Masuk bilik bedah dalam tengah hari mcmtu, dan jam 5.30 ptg nurse telefon "makcik, ni nak bgtau pakcik di tidurkan sbb badan dia lemah. kami nak buang wayar di badan dia, tp dia mcm tak boleh bernafas" dannnnnnn itulah kali terakhir kami dengar dia cakap. 

    Ditahan di icu selama 2 minggu macamtu. Seminggu dia ditidurkan dan kami hanya boleh melawat drpd jauh without boleh sentuh. Ulang alik kami, setiap kali dan setiap hari juga datang melawat, pada waktu melawat tengah hari dan petang. Tak pernah jemu dan masih berharap ayah akan sedar macam dulu balik. But setiap hari datang, ayah tetap macamtu. Panggil nama dan no response. Ada sekali dua dia response tapi masatu sangat-sangat lah dia lemah. Mampu berdoa dan berharap untuk jadi seperti sedia kala.

PART II.... 



Post a Comment


Thanks for reading. Lot of Love.