Husna Hassan
refresh profile linkies




Assalammulaikum and Hi there ! Welcome to my unprivate diary. Wish your day fine as you hope. Husna here ! Nice to meet you. Do follow me later I will follow you back. Be nice here ! Just respect me if you want me to respect you back :)
Hate my blog ? I DON'T CARE !


TUNANG
KAHWIN
SAVING RM10,000
BERAT 60KG
KERETA



Semoga syurga buat ayah.....

Sambung Part III...

    Sambil-sambil lawat ayah aku di wad pada hari pertama dgn mak aku, perasaan bercampur baur antara sedih dan gembira sbb dapat sentuh dan tatap muka ayah aku. Sedihnya sbb tengok keadaan ayah aku macam tu dgn still pakai bernafas dgn oksigen plus kaki nya dibalut hingga ke lutut. Dan masatu mmg keadaan ayah aku sangat-sangat lah lemah. Sedih sgt bila teringat balik. Mak aku lah org yg paliing sedih dan sebak muka nyaa. Yelaa. Nama pun suami kan. Hidup lebih 30 tahun bersama. Bila tengok ayah aku diusap kepala oleh mak aku, sekali aku tumpang sebak seban riak muka mak aku mmg betul-betul sedih gilaa. Taktau nak describe mcm mana.

    Dalam pada nurse kalut proses ayah aku, key in data sebagainya, mak aku ada tanya nurse, 

MAK: "saya dah  boleh jaga suami ka?"

NURSE: "eh belum lagi makcik. Pakcik masih dalam kawalan kami sbb masih guna oksigen dan duduk dalam bilik ni (bilik pantauan pesakit guna oksigen)"

MAK: "ohh ingat kan boleh"

NURSE: "dak lagi makcik. nanti kalau pakcik dah keluaq dalam bilik ni dan dah duduk dalam wad biasa, baru boleh jaga"

    Mak aku pun yelahh okay jelah kan. Sebelum ayah aku ditolak masuk wad, mak aku dah ready sesiap dah barang yg nak di bawa untuk jaga ayah aku di wad. Mak aku excited sbb nak jaga satu-satunya suami dia kan dan doktor ada pesan, bila-bila kami akan call kalau pakcik kena tolak mausk wad sbb tulahh bersiap siap-siap tapi itulah tak dak kesempatan untuk jaga dia di wad.

    Pukul 6.30 ptg kami pun balik sbb nak prepared untuk berbuka puasa. 

    Esoknya hari sabtu, hari kedua ayah aku di wad, abg aku dan keluarga dia plus adik perempuan aku pergi melawat waktu tengah haritu. Adik lelaki aku sekolah dan aku kerja syif pagi masatu. Mau takmau, kena mai waktu melawat ptg lah. So depa pun pi lah beramai ramai satu kereta. Habis kerja, sumpah masatu aku happy sangat-sangat nak berjumpa ayah aku. Masatu mmg tak terpikiaq apa langsung. Dalam kepala nak cepat-cepat jumpa ayah aku ja.

    Dalam 5.45ptg mcmtu, aku pun sampai lah di hospital dan terserempak dgn depa yg pi awai tu. Sempat lah salam dan tegur-tegur sat. Mak aku ada pesan "stg tgk ayah jgn kacau dia. ayah penat tu sbb tadi darah byk keluar habis merecik tilam penuh darah. tgk ja stg. jgn sembang apa." Aku pun haa okay jelahhh. 

    Naik lah aku di wad ayah aku. Pergi katil dia. Memang aku tengok penuh darah kering atas cadar ayah aku. Tengok keadaan dia mmg betul-betul lemah. Ayah tgh lena masatu. So aku pun tak kacau. Tengok je sambil tatap muka dia. Then bila masa dia bergerak, aku pgg tgn dia then usap pelan, aku ckp "ayah lena tauu. jgn byk bergerak", then dia pun slow balik. Lepastu dia mcm tak torah, bergerak kiri kanan, nafas dia pun mcm tak selesa. Aku ada ingat pesanan nurse di icu, dia ckp "kalau nampak mcm pakcik tak selesa, nafas tak betul, tu makna nya kahak dia byk dan kena buang untuk dia senang nafas", aku pun masatu tunggu lagi, terus-terus panggil nurse untuk buang kahak dia. Nurse pun mai and dia ckp "pagi tadi dah buang byk kahak ni dekat pakcik, haa sampai darah byk keluar (sambil tunding bibir ke tabung kahak), doktor dah pesan tak boleh buat byk-byk sbb takut darah lagi. sakit pakcik nanti". Aku pun angguk-angguk jelahh. Then sambil nurse tu buang kahak ayah aku, masani oksigen ayah aku semakin drop masatu dan degup jantung dia semakin lemah daripada 100 turun sikit-sikit sampai 19. Allah ! Masatu kaaa, Allah ja tau perasaan aku mcm mana. Sumpah !

Part IV.....



Post a Comment


Thanks for reading. Lot of Love.