Husna Hassan
refresh profile linkies




Assalammulaikum and Hi there ! Welcome to my unprivate diary. Wish your day fine as you hope. Husna here ! Nice to meet you. Do follow me later I will follow you back. Be nice here ! Just respect me if you want me to respect you back :)
Hate my blog ? I DON'T CARE !


TUNANG
KAHWIN
SAVING RM10,000
BERAT 60KG
KERETA



Dari DIA kita datang, kepada DIA kita pergi. Al-Fatihah.

 Part IV...

    Oksigen semakin drop, degup jantung semakin turun, nafas pun tak stabil aku tengok keadaan ayah aku masatu. Masa nurse dok masukkan tiub dalam lubang di leher ayah aku tu, sambil-sambil tu dia panggil doktor yg bertugas. 

NURSE: Dr Lim oh Dr Lim, come tengok pesakit ni. Semua drop. 

Doktor pun datang, tengok monitor then tgk komputer segala bagai. Sambil-sambil tu doktor tanya aku,

DOKTOR: Kamu siapa dgn pesakit? 

AKU: Saya anak dia. 

DOKTOR: Mak ada lagi ? Mak mana ? Mai tak ?

AKU: Aah dia mai tadi, tapi dia dah balik lahh. 

DOKTOR: Takpa lah. Kamu as anak ada di sini. Saya nak ckp, saya tengok keadaan pakcik ni dah semakin teruk. Tengok bacaan di monitor pun semakin drop. Nafas dia pun rendah, degup jantung dia pun dah lemah. Saya rasa pakcik ni tak lama. U paham kan maksud I?

    Terus aku tengok ayah aku. Mmg betul-betul lemah gila masa tu. Degup jantung aku pun semakin kuat. Sebak dia jangan kata lah. Allah je tahu. Aku pun angguk jelah sambil dok tahan sebak lagi masatu.

DOKTOR: Kalau kita tambah oksigen dkt pakcik okay tak ? Kita guna oksigen tinggi lagi, mcm katil depan (sambil tunjuk dgn bibir)

AKU: *angguk* Doktor buat lah yg mana yg terbaik untuk ayah saya dan selamatkan ayah saya. Tu je doktor.

    Doktor pun angguk then call bahagian icu untuk order oksigen. Sambil-sambil nurse tgh bantu tambah oksigen, nurse ckp pada aku, "adik pi bisik tepi telinga ayah. Ajar ayah mengucap, Laillahailallah. Bisik banyak2 kali". Aku pun terus pergi tepi ayah aku, bisik di telinga ayah aku, "Laillahailallah, Laillahailallah, Laillahailallah, ayah bangun ayah, ayah kena kuat, kak ada dgn ayah. Ayah kena kuat. Semua org tunggu ayah", selang seli mengucap sambil merayu untuk ayah aku bangun dan sedar.

    Masatu mata ayah mmg tutup rapat plus nafas dia mmg betul-betul dengar lemah gila. Sumpah masatu Allah je tahu perasaan aku. Mmg nangis bagai nak rak lahh. Sambil bisik sambil tengok mata ayah aku, selang-seli dgn tgk dada dia. Bunyi nafas dia, aku dengar masatu macam malaikat tengah amik nyawa, sat-sat mata dia terbuka, sat-sat tertutup. Haa tengok keadaan ayah aku masatu, lagi teruk lah nangis aku. Sampai meleleh hinguih. Then doktor panggil aku.

DOKTOR: Nak tak kalau kita buat cpr ? Sbb tengok pakcik mmg jantung dia tak bergerak dah. Kita cuba buat cpr dulu. Nak ? Tapi akan ada risiko lahh. 

AKU: *angguk*, ok doktor bolehh. Buat lahh doktor yg mana rasa terbaik untuk ayah saya.

    Doktor pun angguk dan on the same time, team cpr datang untuk buatkan cpr. Aku di luar bilik. Ambil telefon terus lah call adik beradik aku untuk datang sini tengok ayah aku sbb ayah aku dah kritikal masani. Sambil nangis-nangis aku meraung. Yelahh, aku hadap sgsorg masa tu. Dan semua keputusan aku yg buat. Doktor kejap-kejap panggil bgtau keadaan ayah aku, kejap-kejap panggil mintak permission. Dalam hati, aku takut aku salah buat keputusan. Aku mampu berdoa semoga keputusan aku ni betul dan tak memudaratkan semua pihak. Sambil tunggu nangis-nangis berdoa. Doktor datang ke aku lagi,

DOKTOR: cik, kami dah buat cpr ke pakcik dah 10 minit. tapi hasil mmg tak baik. nadi pakcik takdak dan tak datang. tapi skrg masih usaha lg cpr pada pakcik. cuma saya nak pesan, kalau tetiba nadi pakcik mai dalam tempoh 30 minit sbb cpr kami buat max 30 minit saja. dan akan ada risiko lah untuk pakcik. akan sangkut otak dan tulang belakang. sbb tgk pakcik mmg betul takdak langsung nadi nampak macam nak mai.

AKU: Allah. Tu cemana doktor. Tolong lah selamatkan ayah dan buat yg terbaik untuk dia. 

DOKTOR: Takpa. kami cuba lagi yaa. kalau tak datang juga nadi dia, kita tak boleh nak buat apa dah.

    Aku sambung nangis plus aku takut sbb akku sgsorg tgu keputusan dan tgk keadaan ayah aku. Aku telefon mssk aku, tanya mak di mana sbb aku takut ayah dah semakin teruk. Mak aku masatu tgh sangkut jammed mmg tak bergerak langsung kereta sbb masatu semua pakat balik kerja dan pakat kalut untuk berbuka puasa. Aku marah sbb aku takut. Dan aku ckp pada mak aku, 

AKU: Depa tgh usaha buat cpr untuk ayah. dan depa akan buat tempoh 30 minit saja. kalau misal kata nadi ayah mai balik, ayah akan ada risiko sangkut otak dan tulang belakang. 

MAK: Allah. tu cemana ?

AKU: depa tgh usaha lagi skrg. mak cepat sikit, kak takut. 

MAK: haa okkk. sabar nahhh. apa2 nanti bgtau lain. tgh sangkut jem lg ni.  

Then habis je letak call, doktor datang lagi bgtau ke aku,

DOKTOR: Cik, kami dah buat habis baik kami. tapi still nadi pakcik takmai. kalau dalam 30 minit tak mai juga, kami terpaksa berhenti lah.

AKU: Ya Allah ! Mmg tak datang langsung ka ? 

DOKTOR: *angguk*, mcm I ckp tadi lah. Kalau nadi datang pun, akan efek otak dan tulang belakang. Nak teruskan lagi ka sampai 30 minit?

    Dalam keadaan tu, aku hanya berserah saja pada Allah. Mungkin dah ditakdirkan ayah pergi kepada Pencipta-Nya dan aku takdak hak nak tahan. Kalau ayah ada pun, ayah akan hadap lagi banyak benda. Banyak sakit lagi yg dia nak tanggung. 

AKU: *tarik nafas panjang2*, okelah doktor, stop lah buat cpr pada ayah. Saya terima. 

    Doktor angguk dan terus pi bgtau team dia. Masatu lagi kuat aku nangis, lagi kuat esak aku, aku jadi lemah. Sbb tak sangka hari ni hari terakhir ayah aku bernafas. Cukup 60 tahun kalau ikut tahun 2023. Aku terus call mak aku bgtau benda ni. Apa lagi boleh dibuat, mampu berserah dan tawakal. 

    Lepas depa tarik tirai dan cabut oksigen aku terus ke ayah aku. Dan peluk, tatap muka, usap kepala ckp, "pergi lah ayah. tenang lah ayah di sana. Allah lebih sayangkan ayah daripada kami. Semoga ayah tenang, syurga buat ayah dan semoga ayah ditempatkan dikalangan org yg beriman", menangis teresak-esak sambil usap cium kepala ayah aku. Sebab masa ayah aku ada, jarang aku nak cium pipi apatah lagi nak peluk. Bila dia dah takdak barulah rasa nak buat semua benda tu. Dalam pada aku nangis tu, adik lelaki aku sampai. Terus dia nangis, dan dia ckp sambil gosok mata, "adik takdan minta maaf ke ayah, adik takdan tgk ayah untuk terakhir", aku terus peluk dia, ckp, "ayah kenal anak-anak dia, ayah tau keadaan anak dia, ayah dah maafkan anak-anak dia, kita redha nah", then dia terus pi dkt ayah aku dan peluk nangis-nangis. Adik aku anak yg paling kuat antara kami 4 beradik. Dia payah nak nangis. Kalau melawat ayah di icu pun, dia tak nangis macam kami. Then, bila tengok dia nangis, jantung aku retak 1000 pcs. 

    Ayah aku kembali kepada Pencipta-Nya, pada tarikh 8/4/2023 pada hari Sabtu pada pukul 6.57 pm, sebelum waktu berbuka puasa. 



Post a Comment


Thanks for reading. Lot of Love.