Husna Hassan
refresh profile linkies




Assalammulaikum and Hi there ! Welcome to my unprivate diary. Wish your day fine as you hope. Husna here ! Nice to meet you. Do follow me later I will follow you back. Be nice here ! Just respect me if you want me to respect you back :)
Hate my blog ? I DON'T CARE !


TUNANG
KAHWIN
SAVING RM10,000
BERAT 60KG
KERETA



MOMENTS OF DEGREE PART IV..

 


Welcome back guys ! Jom sambungggg....
    
    Another pengalaman aku nak share. For those yg masih struggle untuk habiskan degree life tolong lah jangan ambil remeh perkara-perkara yang sekecil-kecil zarah hinggalah sebesar-besar alam. Please ! Sbb benda ni lah buat aku tehantuk dan benda ni juga lah yg paling memalukan yg jadi pada aku. Dan benda ni aku rasa aku takkan lupa sampai bila-bila. Macam serius kan ? Meman serius pun !

    Benda ni jadi masa tahun fyp aku iaitu sem 6. Yes ! Semester 6. Course aku 6 sem je. Apa yg jadi ? Let's start the story. 

    Aku belajar course Engineering Entreprenuership. So, fyp aku business plus engineering product. Dan kena present and attract people using your own supplies and creativity like business yg kau ada ni kau nak pasarkan pada public. Then when people like your business to be one of their project you will success lah. Aku punya lecturer fyp memang seorang yg arif lah bahagian engineering and business also. Dia bantu banyak benda. One of them is, dia tolong carikan prodcuct daripada engineering students and kau cuma tambah sikit like business kau lah. Macam, department A keluarkan product and kau department Marketing akan pasarkan product tersebut untuk di jual. Macam tulah lebih kurang. 

    So, aku pilih product Green House Mushroom. Simple tajuk, simple product but complicated. Sbb mushroom dia sensitif dgn human body. So kau punya product taknak mushroom tu terkena banyak human body, kau tanamkan mushroom atas conveyer belt dalam greenhouse. Haa so ada lah process dia. Manusia hanya sentuh mushroom bila nak tanam dan bila nak kutip je. Dan sepanjang tengah-tengah dia hidup, siramkan dgn air, suasana yg sejuk (air-cond) hanya dalam greenhouse without sentuhan daripada manusia.

Haa ini lah conveyor belt. Mostly dalam kilang. Mushroom akan bergerak atas ni lah. Dia akan pusing dalam greeshouse. 
    

    Paham kan ? Otak engineering mesti paham. Ehh tapi kalau bukan otak engineer pun mesti paham punya lah. 

    Ehh aku bukan nak cerita pasal product fyp aku. Aku nak share bagaimana aku kena tocher sampai aku nangis masa present. Memang betul-betul luar jangkaan aku. Apa yg aku harapkan totally out ! Aku nangis memang betul-betul tak biaq punyaa. Teresak-esak beb. Dah lah dalam bilik present tu ramai orang. Hang rasa ? Malu bertubi-tubi haaa.     

    Every each of student yg nak present fyp diorang, dah ditentukan satu lecturer like juri lah yg akan bagi markah hari presentation tu. Nak dijadikan cerita, aku dapat juri yg bukan daripada lecturer UniMAP, aku dapat sapa-sapa entah dan berpangkat Datuk -,- So aku pun tak kenal dan member-member yg aku dapat sekali juri Datuk ni like macam easy lah nak manage sbb dia tak kenal kita dan kita pun tak kenal dia. Sepanjang proses hasilkan fyp, selalu akan follow up lah dgn dia. So, macam extra senang lah masa present lah nanti sbb dia dah tau sikit -sikit kami punya product. Jadi macam seronok lah even berkali-kali print out hingga ke finale one. Aku cerita pada member aku dan member aku ada waring "Ko jgn yakin sgt. Risau-risau nanti masa present ko kena teruk dgn dia, selalu mcmtu lahh", aku pun mcm endah tak endah jelah apa member aku cakapkan. Dan guess what ? Yes, it happend to me ! Arghhhh aku macam nak bunuh si datuk ni ! Sumpah wehh ! Memang teruk aku kena dgn dia. 

    Masa present tu aku rasa datuk tu bodoh yg amat ! Haaa, masa yg aku dok follow up dgn dia, dia takdak pulak cakap yg dia tak paham product aku. Dok tak dok tetiba masa present dia boleh boh ayat gini ke aku "Saya tak paham lah product awak ni macam mana. Mushroom mana boleh hidup atas conveyer belt dan dia mesti hidup dalam tempat yg sejuk. Daripada awal saya tak paham product awak ni macam mana". Hang rasa ? Alaa bodoh betul dia ni. Kalau tak paham, hang boleh je bagitau dekat aku masa aku dok follow up pi mai pi mai dgn hang. Dan aku akan explain sampai hang paham product aku. Easy ! Ini tidak, masa present tulah nak hentam aku. Sampai aku terkedu. Yg aku tahu masa tu aku sedih dan nak nangis je sbb masatu ramai gila beb orang. Sbb tu hingga sekarang, bila ada manusia berpangkat datuk ni aku macam tak boleh nak hormat sangat. Boleh bawak ke mati ka pangkat datuk tu ? Haihhhhh. Geram lah ! 

    But Alhamdulillah, lecturer aku yg handle fyp aku, dia byk tenangkan aku. Dia ckp, "Takpa lah, kamu dah buat yg terbaik dah. Biarlah dia tak paham, dia bukan otak engineering pun. Biarlah dia bg markah kamu sikit pun, saya takkan bagi kamu failed. Dia tu bukan tau apa-apa pun, baru je di transfer masuk sini. Dia taktau apa-apa. Dah takyah pikiaq lagi. Settle full fyp, nanti hantar pada saya." Aku pun baiklah sir. Terima kasih dan dia pun senyum sekali. 

    Settle full fyp, kena jumpa si datuk tu dulu for his part untuk markah. Dia ada said sorry, but aku pun macam tawar hati dah. Aku angguk-angguk ja. Malas dah aku. Bila benda ni buat kita benci, nak jadi baik pun susah. Komen dia punya lah panjang. Aku pun lupa dah. Settle part dia, aku jumpa lecturer fyp aku untuk passkan utk his markah pulak. Dia baca komen datuk tu, dia senyum jaaa. And again dia remind me "Jangan sedih lagi, lupakan yaa. Settle dah fyp kamu. Boleh graduate dahh", Aku senyum jelahh and ofcos berair air mata. 

    Pengajaran yg aku dapat is DON'T EVER AMBIL SESUATU BENDA TU MUDAH. Dan hinggalah sekarang aku banyak berjaga-jaga even benda tu mudah. Sebab kita taktahu ke depan apa nak jadi right ? So kena more berjaga-jaga lah. Sometimes kita expect benda A yg akan jadi, tapi tup-tup ke depan benda B yg jadi. So be more prepared. Nak buat sesuatu kena pikiaq consequenes nya. 

    This is the last part for my degree moments. Kalau tetiba teringat ada lagi benda yg tak boleh aku lupa, aku akan share di sini lahhh. Always remember, apa yg jadi pada kita adalah ketentuan Allah dan bukanlah kebetulan. Apa-apa yg jadi ambil sebagai pembelajarn untuk kita sebagai manusia. Mana yg baik ambil dan jadikan lebih baik, mana yg buruk ambil sebagai pengajaran dan ubah. Bila sesuatu benda yg jadi, kita boleh belajar daripada semua tu. 



Post a Comment


Thanks for reading. Lot of Love.